fredag 17 augusti 2012

Plåga eller inte

Det är mycket diskussioner om huruvida hoppning och fälttävlan är djurplågeri eller inte..
Saken är den att jag blir lite illamående av alltihop! När man har med djur att göra och behandlar dem med respekt, tränar dom väl, blir ett team som är väl sammansvetsat och känner av varandras välmående så tror jag inte att djuren far illa över huvud taget, om du så håller på med allt från kaninhoppning till fälttävlan.. Det är lätt att känna av vad ett djur tycker är roligt och vad dom blir energifyllda av.

Men om du å andra sidan inte känner efter utan är för hård, går för fort fram eller tvingar ditt djur så ja, självklart handlar det om djurplågeri!! Oavsett om det är dressyr, agility eller delfinträning!!! Det finns de som missbrukar sin makt, men det gör ju inte att sporterna i sig är dåliga utan att vissa utövar dem på ett dåligt sätt! Medan VÄLDIGT många lever och dör för sina djur och aldrig skulle plåga dem!!!!

Jag kan säga att många av de hästar jag har haft har känts mer "plågade" under vintern i nästan bara ridhus och dressyrjobb för att sedan leva upp totalt under fälttävlanssäsongen...

Det jag vill komma fram till är att man ska inte ge sig på hela grupper, ge er på dom jäklarna som missköter sina djur istället, oavsett gren!! Bu för djurplågeri över lag!!! Sluta kasta skit och respektera varandras sporter, det finns alltid både proffs och rötägg....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar