onsdag 8 augusti 2012

Att vila eller inte vila...

Jag tror stenhårt att för att få en stark och hållbar häst så krävs det inte bara mycket träning, utan även mycket vila och återhämtning! Jag tror att muskler, senor, leder, småblödningar osv som kan ta stryk under hård ansträngning behöver minst 48 timmar på sig för att hinna återhämta sig..
Jag är även sån att jag inte tror att sitta och rida i en och en halvtimma per pass gynnar hästen, utan kanske hellre 45 min intensivt med några pauser. Har fått för mig att det stärker mera och samtidigt inte sliter allt för mycket på hästen.. Det fungerar bra för mig i vilket fall (och på den nivån jag är nu, kanske ändras med tiden?!) :)

1 kommentar:

  1. Så som lekman (men dock halvexpert på mycket) tror jag att du har rätt, men det gäller sannerligen inte bara hästar utan allt som har blod i sig - även koltrastar ;-)

    SvaraRadera