tisdag 11 februari 2014

Sjukt otippat

Alltså... Jag som hade förväntat mig att komma hem med en fancy pancy supersnygg italiensk sadel i ljusbrunt kalvskinn, och så slutar det med att jag köper en fulare sadel än jag bytte in ;)

Det landade i en moderniserad klassiker: en Passier PSL S Baum. Som sagt, inte direkt det snyggaste, men den låg riktigt bra på Tobbe och jag fick precis den sitsen jag var ute efter... 
Eftersom att min lilla lilla häst är så stor så har jag känt att jag ville länga lädren ett par hål i hoppningen för att komma till bättre ridning, och då har inte min flatback, som jag bytte in, fungerat över huvud taget. 
Jag fick en jäkla stolsits och sjukt ostabil skänkel. Plus att vikten hamnade relativt långt bak på Tobbes rygg, vilket inte direkt hjälpt honom och hans långa bakben.

Men Ohh my god vad härligt det var att sitta i en sadel som hjälpte istället för stjälpte, och trots besvikelsen över att inte få köpa typ en prestige passion eller equipe Linnea eller något annat som ser flådigt ut så fick jag svälja min stolthet och välja tysk funktion istället ;)

På köpet fick Tobbe tillbaka sin superluftiga galopp och fick helt plötsligt lättare att trampa under sig i svängarna... 

Ska bli spännande att se hur detta utvecklar sig och så återstår typ ett halvårs inridning av sadeln, eftersom att tyskt kvalitetsläder är STENhårt :)

Ska fota det IRL med, men såhär ser skönheten ut ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar